Baru-baru ini, imej peribadi seorang pemilik kereta wanita yang dirakam oleh kamera dalam kereta daripada jenama automotif terkenal telah tersebar di internet — mencetuskan kebimbangan awam terhadap isu privasi dan keselamatan data dalam kenderaan pintar.
Insiden ini bukan sahaja mendedahkan risiko privasi yang wujud dalam sistem pemantauan dalaman berasaskan kamera optikal, tetapi juga menonjolkan keperluan mendesak terhadap penggunaan teknologi alternatif bukan optikal.
Bahagian dalaman kereta secara tradisional dianggap sebagai ruang peribadi. Namun, apabila kenderaan pintar semakin banyak dilengkapi dengan teknologi penderiaan, ruang peribadi ini kini menjadi semakin “telus”.
Sistem pemantauan berasaskan kamera konvensional secara asasnya membawa risiko privasi kerana ia boleh menangkap imej dan video jelas penumpang. Sekiranya data tersebut digodam atau bocor, ia boleh membawa kepada pelanggaran privasi yang serius — seperti yang dibuktikan melalui kes kebocoran video pemilik kereta wanita baru-baru ini.
Berbeza dengan kamera optikal, sensor MEMS ultrasonik tidak merakam sebarang data visual. Ia mengesan kehadiran dan pergerakan objek di dalam kereta dengan memancarkan serta menerima isyarat ultrasonik — sekali gus mengelakkan pengumpulan maklumat visual atau biometrik secara sepenuhnya.
Sistem CPD (Child Presence Detection) memainkan peranan penting dalam memastikan keselamatan kanak-kanak di dalam kenderaan dengan mengesan sama ada kanak-kanak atau makhluk hidup lain masih berada di dalam kabin selepas kenderaan diparkir, dan memberi amaran kepada pemandu tepat pada masanya.
Sistem CPD boleh dibahagikan kepada dua kaedah penderiaan utama:
Penderiaan langsung: Mengesan tanda-tanda vital seperti pernafasan atau degupan jantung untuk menentukan kehadiran makhluk hidup.
Penderiaan tidak langsung: Bergantung pada sensor tekanan atau kapasitif untuk mengesan kewujudan objek, tetapi tidak dapat membezakan antara makhluk hidup dan objek tidak bernyawa.
Menurut Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), bermula tahun 2025, hanya sistem CPD yang menggunakan teknologi penderiaan langsung akan layak untuk penarafan keselamatan — sekaligus mendorong penggunaan meluas penyelesaian penderiaan ultrasonik MEMS dalam industri automotif.
